Det handler om at få det ud!

Jeg har altid haft masser af projekter i luften. Dem der har givet mig noget, har været dem, der har haft en eller anden deadline hængende over sig. Hvis man ikke bliver presset på tid, er der ingen grund til at gøre noget.

Den bedste måde at have en deadline på, er ved at gøre ting i selskab med folk. Du ved, du bliver nødt til at gøre noget, når der står nogen i den anden ende og regner med dig.

Noget andet er, hvis man skal gøre det selv. Derfor tillader jeg mig at være en lille smule stolt, hver gang jeg har lavet en video på min nye Youtubekanal, EllermannMusik. Af den simple grund, at der ikke er nogen grund til det – jeg kunne lige så godt lade være, intet afhænger af om jeg laver en video eller ej. Derfor giver det på en måde en masse mening for mig, når jeg får taget mig sammen og gjort det.

Den nyeste video er den første guitarsolo jeg har indspillet med Mac-computeren som kamera og min Blue Yeti som mikrofon. Selve aflytningen af soloen var ikke specielt svær. Opøvningen var svær, og soloen er en kraftpræstation. Jeg tog fejl undervejs, havde regnet med at soloen gik i 120 bpm, og opdagede at den gik i 128. Så måtte jeg tilbage og arbejde videre. Jeg opdagede til allersidst et sted, hvor guitaristen (jeg går ud fra at det er Michael Hardinger, men jeg er ikke sikker), spillede en frase på en anden måde end den, jeg havde optaget. Så et sted er tutorialvideoen anderledes end min optagelse af den.

Optagelsen af videoen har været et monster. Jeg brugte ikke manuskript i tutorialsektionen af videoen, og det gjorde, at flere af videoerne skulle tages om, en enkelt fordi jeg kommer til at sige “som sagt”, og derved refererer til en video, der er blevet slettet fra redigeringen. Det hele skal hænge sammen, jeg skal sidde på en bestemt måde, jeg må ikke komme til at sige “Øh!” eller fumle med ordene, og jeg skal lade være med at kigge ud af vinduet.

Jeg sad på grådens rand, da jeg øvede de hurtige fraser op. Af en eller anden grund kunne jeg spille dem, men bare ikke når kameraet var tændt. Optagelsen er derfor ikke tilnærmelsesvis perfekt, og jeg hænger i minimum to af de hurtige fraser. Men i det mindste er den i et one-take, og det er jeg tilfreds med.

Det handler om at få det ud, få det gjort. Det nytter ikke noget at sidde og vente på den dag, man kan gøre tingene perfekt. For perfekt kommer ikke af sig selv.

Mine knoer skriger til gud efter i dag, og det har virkelig været en lærerig måde at øve på. Jeg glæder mig mest af alt til at komme i gang med næste video.

Her kan I se den video, jeg har lavet færdig i dag:

2 thoughts on “Det handler om at få det ud!

  1. Soloen går jo tydeligvis for hurtigt til, at du kan følge med. Det kræver vist lidt mere øvning. Det synes lidt fjollet med en tutorial om noget, som man ikke selv kan spille ordentligt.

    • Hej Asger.

      Tak for din kommentar. Jeg er helt enig i, hvad du kritiserer mig for – selve gennemspilningen af stykket er langt fra perfekt. Din kritik er derfor helt på sin plads.

      Der, hvor du og jeg måske er uenige, er, på hvilket plan man skal lave musik, dele ud af sig selv, eller prøve at lære andre noget. Når man kan det perfekt, eller når man synes, man har noget at give? Det er det, jeg prøver at gengive i det ovenstående blogindlæg, specifikt illustreret ved overskriften.

      En vigtig del af musikvidenskabeligt arbejde handler, for mig at se, om at “tage sløret væk fra musikken” – at fortælle, at musik ikke bare er perfekt og indspillet i studio. Men at musik handler om at udvikle sig, at man gerne må synes ting er svære – det er en måde at rykke sig på, musikalsk.

      Det er måske denne tilgang, der har fået mig til at stille mig frem. Også selvom jeg bliver til grin, eller folk mener, jeg skulle have holdt mig til noget mere simpelt. Det er en valid kritik, du fremsætter, at jeg har valgt noget, som var for svært, men for mig selv var det en vigtig måde at lære på.

      Tak fordi du kiggede forbi bloggen, også selvom du måske føler, du har spildt tiden.

Leave a Reply

