Replik til Lasse D Hansen

Teoristuderende Lasse D. Hansen skrev et langt svar til mit diskussionsoplæg “Teori eller Ej?” i sidste uge. I det følgende takker jeg ham for at have deltaget i debatten, lufter yderligere et par tanker om brugen af musikteori og derefter den institutionaliserede kunsts rolle i nutidens samfund. Til sidst lidt om, hvor jeg mener min blog passer ind i dette forhold.

Hej Lasse.

Tak for dit lange og velskrevne indlæg, som jeg blev rigtig glad for at læse. Det er rigtig fint at finde ud at andre mennesker gør sig nogle tanker om samme emne, og har overskud til at deltage konstruktivt med deres tanker og idéer, også med fremmede som man kun har kendskab til over internettet.

Jeg er enig i dit argument for at musikteori i højere grad kan tænkes som stilstudier. Derfor er det nærliggende at finde en, der holder sig mest stringent inden for den bestemte stils rammer, Bach for eksempel. Det er komponisterne, der har skabt musikken, og det er op til undervisere og forskere inden for komposition, teori og musikvidenskab at sortere og definere denne stil.

Det er også klart, at nogle ting skal der arbejdes med, inden man kaster sig ud i det. I moderne rytmisk musik har det siden senest Bob Dylan været nok med tre akkorder og noget på hjerte. Skal man udfolde sig inden for andre, mere krævende, stilarter, skal disse tilegnes, og det kan jeg sagtens følge dig i, kræver en arbejdsindsats.

Her bliver musikteorien, som du netop siger, et redskab. Og en mureske er ikke noget værd, hvis den hænger på et søm ude i garagen. Som komponist er din rolle at skabe dit eget udtryk, på baggrund af et kendskab til disse redskaber og begreber. Du SKAL lige netop komponere en fuga anno 2013!

Jeg har, i alt beskedenhed, tænkt denne blog som et rum, hvor der er mulighed for at kombinere det højstemte og det lødige. Her kan der være plads til alle de forskellige tendenser du nævner, og der kan også være plads til popmusik.

Fremmedgørelse i musikteorien? 

Jeg håber du vil tillade, at jeg fører diskussionen lidt videre, selvom den nok kommer ud over startgrundlaget. En af mine hovedinteresser i musikvidenskab er, hvordan man bruger sin viden, i dette tilfælde musikteori.

I ret meget af musiklivet i Danmark ser jeg modsætninger, der begynder allerede i de yngste klasser. En musikundervisning enten på musikskole eller også bare i folkeskolen, hvor det sidste kan være mangelfuld undervisning, hvor det ikke er den gode vilje, men prioritering og økonomi, der mangler.

Herved kan der desværre opstå et A- og B-hold, de der kan bruge musikteori og de der ikke kan. Senere hen sker en yderligere opdeling i enten klassisk eller rytmisk musik.

I den såkaldte ‘musikalske fødekæde’, musikskole, MGK og derefter konservatoriet, er det de få, der kan gå videre. De, der går videre og ender på konservatoriet, er beskyttede, har frihed til og opfordres til at udfolde sig og skabe. Resten overlades til markedskræfterne og må skabe deres eget.

Musik og Lydkunst?

Jeg har været til koncerter på konservatoriet, hvor der har været et højt abstraktionsniveau i kompositionerne. Det er helt sikkert kompositioner på højeste plan. Men ofte bliver jeg ved at lytte til dem fanget af en følelse af fremmedgjorthed i stedet for nydelse, jeg bliver mindet om over hvor lille en rolle denne type musik spiller i det store musikbillede i Danmark, og det er nedslående.

Ofte hører jeg kompositioner der fokuserer på klang og rytme og slet ikke på melodi og harmonik, i bredeste forstand. Esoterisk anlagte udfoldelser der passer til tiden efter det moderne sammenbrud, men som desværre, efter min mening, fejler i en musikalsk appel. Ikke fordi det skal være folkeligt eller underlødigt. Musik må gerne være avantgarde, helt bestemt. Og det må gerne fungere på præmisser, den helt selv definerer.

Denne anmeldelse af den nyligt afholdte LAK-festival, en festival for moderne musik og lydkunst, kan måske beskrive hvad jeg mener:

http://passiveaggressive.dk/femten-nuancer-af-gra-og-myrekrig-pa-lak-festival-2013/

Anmeldelsen beskriver de kæmpestore rammer for, hvordan man definerer kunst og lydkunst i dag. Hvor har musikken og appliceringen af musikteori sin plads i dette virvar af samples, sjove stemmer, lydkunst med sand og lignende? Er den moderne kompositionsmusik henlagt til en fremtid på parnasset, indforstået brug af teoretiseringer, enten af musikalske eller postmoderne teoribegreber, abstraheret fra det folk den burde kunne nå?

Du og jeg er helt sikkert enige om, at der findes mængder af vidunderlige musikgenrer, der bygger på lige så vidunderlige musikteoretiske principper.

Spørgsmålet er måske snarere, hvordan man sikrer bedst mulig adgang til denne viden. Eksempelvis i gymnasiet eller folkeskolen. Og hvordan man derved sikrer, at principperne ikke gror fast i historien, men bliver ved med at være levende redskaber, der sikrer en musikteoretisk praksis, som ikke kun er for de indviede.

Hvad kan “Musikvidenskab i dag”?

Et af formålene ved min blog er at beskrive den levende brug af redskaber, når de dukker op i min nærhed.

Her synes jeg sådan noget som brugen af Stravinskijs balletmusik som afsæt for et nyt bigbandværk er et oplagt eksempel: https://musikvidenskabidag.wordpress.com/2013/09/16/nyskrevet-forar/

Jeg synes at der kan være idé i at spille julesangene i andet end de allermest kendte variationer:  https://musikvidenskabidag.wordpress.com/2013/01/12/julens-musik-man-selv-kan-spille/

Og jeg synes ikke der er noget i vejen ved at skrive om Disney Sjov, hvis man føler der her er en musikform der rammer på en original og uventet måde: https://musikvidenskabidag.wordpress.com/2013/10/16/amerikansk-bornemusik-nar-det-er-bedst/

Igen, tak for dit indlæg. Jeg er super glad for at du gad at skrive. Måske kan du bruge disse overvejelser til noget.

Peter

Leave a Reply

