Musikvidenskab andre steder på nettet – Anbefalinger!

Musikvidenskab er et stort emne, og der er mange rundt om i verden, der skriver om det.

Jeg følger gerne med i andres blogs og skriverier, blandt andet for selv at få inspiration til nye blogindlæg.

I Danmark har der været et par stykker, jeg har været glade for at følge, men de er desværre blevet inaktive.

www.musikvidenskab.dk er ikke blevet opdateret siden 2011, men er en blog der stadig indeholder underholdende artikler og masser af links. En stor del af inspirationen til denne blog er fra http://www.musikvidenskab.dk

Det Virtuelle Musikbibliotek er nede. Jeg skrev en mail til det Kongelige Bibliotek og fik svar fra førstebibliotekar Anne Ørbæk d. 09/09, og hun kunne desværre ikke give et eksakt tidspunkt, men svarede at de arbejdede på at få den op at køre igen.

Her er et par internationale blogs, som jeg vil anbefale:

http://musicologynow.ams-net.org/ – “Musicology Now” er en blog tilknyttet American Musicological Society. Bloggen er meget aktiv og bringer ofte artikler om emner inden for Musikvidenskab.

http://paulcarrmusings.wordpress.com/ – Paul Carr underviser i Musikvidenskab og skriver om sine overvejelser. Desuden er han, ligesom jeg selv, en stor Frank Zappa fan.

http://chacewall.wordpress.com/ – “Hearing is not listening” er en nystartet blog, men bringer artikler inden for et bredt spektre.

http://musiccompositionnotationsoftware.wordpress.com/ – skaberne af et kompositionssoftware deler deres tanker om musik og dets forhold til teori og teknologi.

Og på falderebet vil jeg nævne en kollega på Aarhus Musikskoles nyoprettede onlinetidsskrift, www.skvulp.com, der beskæftiger sig med Musikpædagogik.

Jeg er meget interesseret i at høre jer læsere, hvis I har anbefalinger af andre blogs, eller måske endda podcasts.

Det kunne være om rytmisk, klassisk eller filmmusik, om pædagogik, teori, produktion eller sangsskrivning, eller andre emner.

Peter

2 thoughts on “Musikvidenskab andre steder på nettet – Anbefalinger!

  1. DVM er heldigvis kommet op at køre igen. Jeg frygtede at den var gået tabt.

    Skulle man kun læse én musikblog, ville jeg anbefale The Taruskin Challenge (http://taruskinchallenge.wordpress.com/) – to ph.d.-studerende i musikhistorie, der fra 2009-12 lavede en kommenteret læsning af Richard Taruskins “The Oxford History of Western Music”. Projektet er afsluttet, og bloggen er inaktiv, men der er meget at komme efter i arkiverne.

    • Ih hvor dejligt. Heldigt for os.

      Den med Taruskin ser ret interessant ud, tak for tippet. Og så lagde jeg mærke til, at de også havde deres egen blogroll, med godt med links til musikvidenskabelige blogs, mest fra Amerika. Den blogroll har både nogle der ikke længere er aktive, men også flere gode der leverer relevant og nutidig information.

Leave a Reply

