Nyskrevet forår

Det var desværre ikke muligt for mig at deltage i det musikfaglige seminar, der foregik på Afd. for Musikvidenskab i Aarhus sidste tirsdag eftermiddag. Jeg gik vist glip af noget!

Seminaret var med Lars Møller og havde titlen The ReWrite of Spring, samme navn som et nyskrevet værk.

Lars Møller blev i 2012 udnævnt som leder af Aarhus Jazz Orchestra, som før det havde heddet Klüvers Big Band. Han har tidligere komponeret både for klassiske ensembler og større og mindre jazz-orkestre.

ReWrite of Spring bliver omtalt på denne side – http://www.fondenvoxhall.dk/vare/322-atlas-aarhus-jazz-orchestra-feat-david-liebman-us-+-marilyn-mazur – en omtalelse af en koncert tirsdag d. 24/9 på Spillestedet Atlas her i Aarhus.

ReWrite of Spring er skrevet på 100 året for værket The Rite of Spring, eller Le Sacre du Printemps som det også hedder, og er et nykomponeret værk for Big Band, der tager udgangspunkt i den gamle ballet for klassisk orkester.

Igor Stravinskij skrev Le Sacre du Printemps til Ballet Russe, under ledelse af det legendariske makkerpar, balletmesteren Sergei Diaghilev og koreografen Vaslav Nijinsky. Det var det tredje værk der blev opført af dette balletkompagni, og det fulgte efter de to strålende værker Ildfuglen og Petrushka.

Lyt til hele Rites of Spring (ca. 35 min.):

Eller lyt til en enkelt sats, den smukke “Spring Rounds”:

—————–

Sacre du Printemps står som et af de mest banebrydende værker indenfor klassisk musik efter min mening, og det kan fortrylle og inspirere lyttere i dag. Handlingen i værket er en beskrivelse af, hvordan hedensk religion var blodig alvor for oldtidens mennesker: For at guderne kan få foråret til at frembryde, skal der foretages riter, og disse indgår fælles dans, at de ældre i stammen behages, samt at en ung kvinde ofres til guderne til slut i stykket.

Specielt ved værket er Stravinskijs brug af rytmer og forskellige tonearter i orkesterets forskellige sektioner. Flere af musikinstrumenterne har lige præcis deres helt egen rolle at spille, noget der står klart fra starten af, i åbningssatsen hvor man mærker isen smelte og naturen langsomt pible frem.

Åbningsmotivet i Le Sacre bliver forresten brugt af Frank Zappa i sangen “Amnesia Vivace” på pladen Absolutely Free. Denne plade indeholder også skæringen “Invocation & Ritual Dance Of The Young Pumpkin”, en titel der vidner om at netop dette værk har fyldt noget i Zappas tidlige kompositioner.

– motivet starter 6:10 inde.

———————–

The Rites of Spring blev voldsomt modtaget på premiereaftenen, og der fortælles om at folk blev så oprørte, at nogen kom op at slås, andre udvandrede og enkelte blev så henførte, at de slog rytmen i takt på publikum der stod foran dem.

Jeg gik glip af foredraget – måske er det tilgængelig på video/podcast – men håber meget at kunne få tid til at deltage i koncerten på Atlas 24/09 og se Lars Møllers nyfortolkning af værket.

Advertisements

One thought on “Nyskrevet forår

  1. Pingback: Replik til Lasse D Hansen | Musikvidenskab i dag

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s