En ny blog, dedikeret til musikvidenskab

Kære læser, hjerteligt velkommen.

Denne blog er lavet for at præsentere forskningsfeltet musikvidenskab, som det eksisterer i dagens Danmark. Bloggen vil forsøge at beskrive og give perspektiver på, hvad man i dag beskæftiger sig med indenfor det musikvidenskabelige felt.

De indlæg, der vil forekomme på denne blog, kan være indenfor flere forskellige emner, på samme måde som musik kan optræde i et væld af situationer og sammenhæng:

– Den betydning, musik og musikvidenskab spiller i vores hverdag i Danmark. Blandt andet vil der være et fokus på populærmusik og populærmusikalske produktionsmåder eller musikindustri, og de udfordringer musikere og musikindustri står overfor i dag.

– Introduktion eller beskrivelse af forskningsfelter på universiteterne.

– Beskrivelse af komponister, musikere eller udgivelser/værker, der har enten historisk eller nutidig værdi.

Jeg har startet denne blog op efter at have studeret på Musikvidenskab på Aarhus Universitet, hvor jeg i august 2012 blev færdig som cand.mag. Jeg vil blandt andet give en beskrivelse af, hvad jeg har studeret på universitetet, samt hvad mit speciale omhandlede.

Dette er blandt andet gjort for at holde kontakt med faget, og indlede dialog med andre “fagnørder”, samt med andre, der beskæftiger sig med musik, musikindustri, forskning, pædagogik, undervisning, terapi eller andet.

Der er åbent for kommentarer til alle dele af bloggen. Hvis du har idéer til indlæg eller emner, der kunne tages op, er du velkommen til at sende mig en mail.

Bloggen er ikke tænkt som en journalistisk musikblog, så jeg påtænker mig ikke at bringe omtale af populærmusikalske udgivelser som cder, koncerter eller andre journalistiske musiknyheder.

2 thoughts on “En ny blog, dedikeret til musikvidenskab

Leave a Reply

